کد خبر : 1455
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 15 ژوئن 2023 - 12:55

در پی افزایش نرخ رجستری؛

رجستری آیفون ۱۳ به حدود ۲۰ میلیون رسید

رجستری آیفون ۱۳ به حدود ۲۰ میلیون رسید
برخی فروشندگان موبایل اعلام کردند که طی روزهای اخیر شاهد اعمال تعرفه جدید واردات گوشی هستیم که این امر باعث شده هزینه رجیستری موبایل افزایش یابد.؛

 

 

به نوشته فردای اقتصاد، با دوبرابر شدن تعرفه واردات گوشی‌های مسافری از ابتدای امسال، هزینه رجیستری گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار به ۳۰ درصد رسیده است.

برخی فروشندگان موبایل اعلام کردند که طی روزهای اخیر شاهد اعمال تعرفه جدید واردات گوشی هستیم و این باعث شده هزینه رجیستری مسافری یک گوشی گرانقیمت مانند آیفون ۱۳ پرو مکس به ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان برسد.

دوبرابر شدن هزینه رجیستری برای واردات گوشی‌های مسافری بر اساس پیشنهاد انجمن واردکنندگان موبایل صورت گرفته است. این انجمن طی سالهای اخیر نسبت به واردات گوشی مسافری با تعرفه مشابه واردکنندگان معترض بوده است. به اعتقاد مدیران این انجمن ایجاد تعرفه یکسان برای واردات تجاری و مسافری باعث ایجاد مزیت برای واردات مسافری شده چراکه هزینه‌های گمرکی چون ترخیص و … به واردکننده مسافری تحمیل نمی‌شود.

گفته می‌شود این مزیت تعرفه‌ای باعث شده که بسیاری از واردکنندگان گوشی به دنبال واردات گوشی از طریق مسافری باشند و همین موجب شده که خرید و فروش پاسپورت برای واردات گوشی در بازار موبایل رونق بگیرد.

در همین حال این افزایش تعرفه تنها شامل گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار نمی‌شود و ضرایب دوبرابری واردات مسافری نسبت به واردات تجاری شامل گوشی‌های ارزانتر از ۶۰۰ دلار هم می‌شود.

برخی فروشندگان بازار موبایل به فردای اقتصاد گفتند که اجرای این تعرفه‌ها به طور خودکار باعث رشد قیمت‌ها در بازار موبایل خواهد شد و در این میان گوشی‌های گرانقیمت بیشترین افزایش قیمت را شاهد خواهند بود. این در حالی است که با کاهش ارزش دلار در روزهای اخیر خبرها حاکی از کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار موبایل بود.

کارشناسان معتقدند که این افزایش تعرفه دوبرابری برای گوشی‌های موبایل مسافری منجر به کاهش قیمت گوشی‌های تجاری نمی‌شود بلکه صرفا نفع بیشتری برای واردکنندگان رسمی ایجاد خواهد کرد.

 

رابطه رجیستری و رشد قیمت گوشی

دولت در حالی تعرفه گوشی‌های موبایل را بر اساس ضرایب مختلف افزایش داده که به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در رجیستری برخی مدل‌ها، بازار موبایل با قیمت‌های نجومی روبه رو است.

سال گذشته دولت تصمیم گرفت که گوشی آیفون ۱۴ به بعد را رجیستر نکند و همین باعث قیمت‌های نجومی برای گوشی‌های آیفون ۱۳ و مدل‌های پایینتر شد. در حالی که در برخی مقاطع برخی مدیران وزارت صمت از حل مشکل آیفون ۱۴ خبر داده بودند

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

گزارش تصویری