کد خبر : 1587
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 ژوئن 2024 - 9:49
-

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: با همکاری شورا، دهیاری و خیرین سازه آبی ترنه روستای کوخرد در شهرستان بستک مرمت می‌شود. ؛

سازه آبی ترنه در کوخرد مرمت می‌شود

سازه آبی ترنه در کوخرد مرمت می‌شود
به گزارش سلام کوخرد نشستی با حضور محمد محسنی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاون میراث‌فرهنگی و شورای کوخرد در راستای بررسی وضعیت آثار تاریخی این روستا برگزار شد. ؛

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان با اشاره به اینکه سازه آبی ترنه متعلق به دوره صفویه و قاجاریه است که به شماره ۱۰۹۲۷ در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، افزود: این سازه آبی منحصربه‌فرد بر روی رود مهران برای هدایت آب شیرین از زیر رودخانه آب‌شور ساخته‌شده است.

او اظهار کرد: در این نشست مقرر شد با همکاری شورا، دهیاری و خیرین طرح مرمت این سازه آماده و با نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی این بنای تاریخی مرمت شود.

نام قدیم کوخرد سیبه بوده است. مردم سیبه پس از ورود دین اسلام مسلمان می‌‏شوند و نام سیبه را به «کُویِ خِرَد» تغییر می‌‏دهند که به معنای دیار عاقلان و دانایان، خردمندان و هوشیاران است که در اثر کثرت استعمال و باگذشت زمان به کوخرد تبدیل می‌‏شود. از مهم‌ترین آثار باستانی این روستا دو گنبدان، شهر باستانی سیبه، حمام سیبه، ترنه و مجموعه عظیم سنگ‌نگاره‌ها است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

گزارش تصویری